چند وقت یکبار باید روغن موتور را تعویض کنید؟

هر موتور خودرویی به روغن نیاز دارد، اما هر روغنی کار نمی کند. موتورهای مدرن بر اساس استانداردهای دقیق طراحی و ساخته می شوند و به روغن هایی نیاز دارند که مشخصات بسیار خاص صنعت و خودروساز را برای اطمینان از عمر طولانی داشته باشند. عدم استفاده از روغن نوع مناسب و مستند کردن استفاده از آن، می تواند گارانتی خودروی جدید شما را باطل کند.جابجایی خودرو می تواند یک فرآیند استرس زا و طاقت فرسا باشد، به خصوص اگر با مسافت های طولانی یا شرایط دشوار روبرو باشید. در چنین شرایطی، تماس با یک شرکت حمل خودرو معتبر مانند مستر خودروبر می تواند راه حلی ایده آل برای تضمین جابجایی امن و بی دردسر وسیله نقلیه شما باشد.

 چند وقت یکبار باید روغن موتور را تعویض کنید؟

اکثر خودروهای مدل آخر نیاز به روغن‌های ترکیبی مصنوعی یا تمام مصنوعی، کم ویسکوزیته، چند درجه و روغن‌های حفظ منابع دارند که اصطکاک را به حداقل می‌رساند و مصرف سوخت را به حداکثر می‌رساند. با این حال، انتخاب روغن مناسب همیشه آسان نیست. روغن مناسب برای برند و مدل خودروی شما باید دارای درجه ویسکوزیته SAE صحیح باشد، استانداردهای عملکرد تعیین شده توسط API، ILSAC و/یا ACEA را داشته باشد و با هر مشخصات منحصر به فردی که توسط خودروساز یا سازنده موتور تعیین شده است مطابقت داشته باشد. این الزامات در کتابچه راهنمای مالک خودرو شما به تفصیل آمده است و تعمیرگاه خودرو شما می تواند اطلاعاتی در مورد مشخصات روغن توصیه شده خودروی شما نیز ارائه دهد.

بسته به سن خودرو، نوع روغن و شرایط رانندگی، فواصل تعویض روغن متفاوت خواهد بود. قبلاً تعویض روغن هر 3000 کیلومتر عادی بود، اما با روانکارهای مدرن، اکثر موتورهای امروزی فواصل تعویض روغن را بین 5000 تا 7500 کیلومترتوصیه می کنند. علاوه بر این، اگر موتور خودروی شما به روغن موتور تمام سنتتیک نیاز دارد، ممکن است تا 15000 کیلومتر بین سرویس‌ها فاصله داشته باشد! شما نمی توانید وضعیت روغن موتور را بر اساس رنگ قضاوت کنید، بنابراین برنامه تعمیر و نگهداری کارخانه را برای تعویض روغن دنبال کنید.

فواصل تعویض روغن – خودروهای قدیمی


خودروهای قدیمی معمولاً دارای فواصل تعویض روغن بر اساس مسافت پیموده شده هستند و دارای دو برنامه تعمیر و نگهداری هستند، یکی برای خودروهایی که در حالت عادی رانندگی می‌کنند و دیگری برای خودروهایی که در «خدمات شدید» استفاده می‌شوند. دسته دوم شامل کارکردن ماشین شما تحت یک یا چند مورد از شرایط زیر است:

  • عمدتاً سفرهای کوتاه (5 کیلومتریا کمتر)
  • آب و هوای بسیار گرم، سرد یا غبارآلود
  • رانندگی مداوم با توقف و حرکت
  • حمل بارهای سنگین یا بکسل کردن تریلر

اگر استفاده از وسیله نقلیه شما تحت تعریف خدمات شدید در کتابچه راهنمای مالک شما قرار می گیرد، ماشین خود را با استفاده از برنامه دقیق تر نگهداری کنید. با این حال، اگر خودروی خود را تحت شرایط عادی رانندگی می‌کنید، مراقب باشید که پولی را که به سختی به دست آورده‌اید برای خدمات تعویض روغن و سایر کارهای تعمیر و نگهداری که ممکن است خودروی شما به آن نیاز نداشته باشد یا از آنها سودی نبرد، خرج کنید.

فواصل تعویض روغن – خودروهای جدیدتر


اکثر خودروهای جدید مجهز به سیستم‌های نظارت بر عمر روغن هستند که به طور خودکار زمان نیاز به تعویض روغن را تعیین می‌کنند و با یک هشدار در پانل ابزار به شما اطلاع می‌دهند. سیستم‌های ساده اولیه مبتنی بر زمان و مسافت پیموده شده هستند، اما طرح‌های پیشرفته کنونی شرایط واقعی عملکرد خودرو را تجزیه و تحلیل می‌کنند تا تشخیص دهند که روغن چه زمانی شروع به تحلیل می‌کند. در واقع، کتابچه راهنمای مالک و تعمیر و نگهداری بسیاری از خودروهای جدید، توصیه‌های «سرویس‌های شدید» را به‌کلی حذف می‌کند، زیرا سیستم نظارت بر عمر روغن، زمانی که عملکرد سنگین را تشخیص می‌دهد، به طور خودکار فاصله تعویض روغن را کوتاه می‌کند.

هر زمان که روغن خودروی خود را تعویض کردید، تکنسین سرویس باید سیستم نظارت بر عمر روغن را بازنشانی کند. اگر روغن خود را عوض کنید، می توانید با پیروی از دستورالعمل های دفترچه راهنمای خودرو، سیستم را بازنشانی کنید.

تعویض مکرر روغن در موتورهای جدید باعث می شود که سطح روغن را به صورت ماهانه چک کنید و در صورت نیاز آن را پر کنید. در حالی که بسیاری از موتورها در بین تعویض ها کمتر از یک لیتر روغن مصرف می کنند، برخی دیگر می توانند در هر 600 تا 700 کیلومتر به اندازه یک لیتر روغن مصرف کنند. حفظ سطح روغن مناسب می تواند به شما در جلوگیری از تعمیرات پرهزینه خودرو کمک کند. فرسودگی موتور یا آسیب ناشی از سطح پایین روغن تحت پوشش گارانتی خودروی جدید شما نخواهد بود. توجه داشته باشید که اگر مایل های زیادی را روی خودروی خود نگذرانید، اکثر خودروسازان تعویض روغن را هر 12 ماه توصیه می کنند، حتی اگر یادآوری تعمیر و نگهداری روشن نشده باشد.

ماشینتان در هر کجا که هستید دچار مشکل شده است؟ نگران نباشید! مستر خودروبر با خدمات شبانه روزی و پرسنل مجرب در کمترین زمان ممکن به یاری شما می شتابد.

ما در مستر خودروبر طیف وسیعی از خدمات را ارائه می دهیم، از جمله:

  • یدک کشی انواع خودروهای سبک و سنگین
  • حمل خودرو به تعمیرگاه، محل دلخواه شما یا مراکز اسقاط خودرو
  • حمل و نقل خودروهای لوکس و کلاسیک با دقت و ظرافت خاص
  • ارائه خدمات در سراسر کشور به صورت شبانه روزی
  • مشاوره رایگان به مشتریان در زمینه انتخاب بهترین روش حمل خودرو
  • قیمت های مناسب و رقابتی
  • بیمه و ضمانت کامل برای کلیه خدمات

مستر خودروبر با سال ها تجربه و سابقه درخشان در زمینه یدک کشی و حمل خودرو، انتخابی مطمئن برای شماست.

همین الان با ما تماس بگیرید و از خدمات ما بهره مند شوید!

شماره یدک کش و خودروبر:۰۲۱۴۸۲۸۷۷۷۷

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا