دینام بد در مقابل باتری بد: راهنمای سریع

دینام و باتری خودرو بخشی از سیستم الکتریکی خودرو شما هستند. باتری انرژی لازم برای به حرکت درآوردن موتور و راه اندازی خودرو را فراهم می کند. راه اندازی یک ماشین بسته به اندازه موتور شما بین 400 تا 2000 آمپر طول می کشد. باتری ها به گونه ای طراحی شده اند که قبل از شارژ شدن مجدد، آن شارژ را تحویل دهند و در زمانی که موتور خودرو خاموش است وظیفه راه اندازی سیستم الکتریکی را بر عهده دارند.

موتور دینام را روشن می کند که انرژی موتور را برای شارژ مجدد باتری به الکتریسیته تبدیل می کند و در هنگام روشن بودن موتور، برق را به سیستم الکتریکی خودرو هدایت می کند.

دینام بد در مقابل باتری بد

مستر خودروبر دقیقاً در این وضعیت به صدها  نفر کمک کرده است و می‌داند که دو نوع افراد وجود دارند: افرادی که فوراً با امداد جاده‌ای تماس می‌گیرند و افرادی که سعی می‌کنند به تنهایی مشکل را حل کنند. اگر در دسته دوم قرار می گیرید، یا فقط می خواهید ایده ای در مورد آنچه که سایت خودرو به شما خواهد گفت، داشته باشید، برای اطلاع از نحوه تشخیص و رسیدگی به این موضوع، ادامه مطلب را بخوانید تا بتوانید دوباره به جاده برگردید.

شماره یدک کش و خودروبر:۰۲۱۴۸۲۸۷۷۷۷

8 نشانه بد بودن باتری

 

اگر ماشین شما روشن نمی شود، همیشه با بررسی باتری استارت بزنید. از آنجایی که این اولین گام در فرآیند الکتریکی ماشین شما است، محتمل ترین مقصر است. اگر در هفته های اخیر متوجه هر یک از علائم زیر شده اید، در نظر بگیرید.

1. ماشین شما برای شروع مداوم مبارزه می کند

 

اگر ماشین شما قبل از اینکه در نهایت واژگون شود، میل لنگ می‌زند (صدای کلیک ایجاد می‌کند) و لکنت دارد، احتمالاً باتری شما شارژ خود را از دست می‌دهد.

با این حال، دمای بیش از حد پایین نیز می‌تواند باعث شود خودروی شما بلافاصله روشن نشود، بنابراین اگر در محیط سرد زندگی می‌کنید و متوجه می‌شوید که ماشین شما در راه‌اندازی مشکل دارد، ممکن است به جای باتری، سردی مقصر باشد.

2. ماشین شما در طول زمان شارژ نگه نمی دارد

احتمالاً متوجه شده اید که تلفن همراه قدیمی شما مانند زمانی که برای اولین بار آن را دریافت کردید شارژ نمی شود. دلیلش این است که باتری ها به طور طبیعی در طول زمان تحلیل می روند. این موضوع در مورد باتری ماشین شما نیز صادق است.

سن باتری در اینجا عامل مهمی است، اما عامل دیگر این است که آیا هر بار که از باتری خود استفاده می کنید به اندازه کافی شارژ می کنید یا خیر. اگر فقط در مسافت های کوتاه رانندگی می کنید، ممکن است زمان کافی برای شارژ مجدد نداشته باشد و به توانایی آن برای نگه داشتن شارژ در آینده آسیب برساند.

اگر اخیراً به چند حرکت پرش نیاز داشته اید، به احتمال زیاد باتری شما در حال از بین رفتن است.

3. سیستم های الکتریکی خودرو شما سوسو می زند

زمانی که وسیله نقلیه خاموش است، باتری سیستم های الکتریکی خودرو را تامین می کند. باتری بد برای روشن نگه داشتن این سیستم ها مشکل دارد و ممکن است متوجه نورهای کم نور یا سوسو زدن شوید یا سیگنال رادیویی ممکن است وارد و خارج شود.

4. متوجه خوردگی روی باتری می شوید

مانند همه باتری‌ها، باتری‌های خودرو نیز در صورت نشت اسید از آن می‌توانند خورده شوند. اسید حاوی گاز هیدروژن است که در هنگام تعامل با هوای زیر کاپوت به ماده ای سبز، آبی یا سفید تبدیل می شود.

خوردگی روشن کردن خودرو را دشوارتر می کند زیرا به عنوان مانعی بین باتری و بقیه سیستم الکتریکی خودرو عمل می کند. این باعث دو مشکل اصلی می شود:

• باتری شما نمی تواند انرژی کافی برای راه اندازی موتور ارسال کند.

• دینام شما نمی تواند انرژی کافی برای شارژ مجدد باتری ارسال کند.

خبر خوب این است که می توانید خوردگی باتری خود را تمیز کنید تا عمر آن را تا زمانی که بتوانید باتری جدید تهیه کنید افزایش دهید. شما باید باتری را بردارید و سپس از یک پاک کننده باتری و یک برس سیمی برای تمیز کردن خوردگی استفاده کنید. می توانید پاک کننده را از فروشگاه خریداری کنید یا مخلوطی از جوش شیرین و آب ایجاد کنید.

در نهایت، اگر شاهد خوردگی هستید، باتری شما نشتی دارد و باید زودتر تعویض شود.

5. نماد ولتاژ پایین ماشین شما روشن است

خودروهای جدیدتر دارای عیب‌یابی کامپیوتری هستند که می‌توانند هنگام خرابی سیستم الکتریکی به شما اطلاع دهند. با این حال، این نماد نشان می دهد که مشکلی در سیستم الکتریکی وجود دارد، اما لزوماً به معنای باتری نیست. همچنین می تواند دینام یا یکی دیگر از اجزای سیستم الکتریکی باشد.

6. بوی تخم مرغ گندیده از باتری شما می آید

وقتی همه چیز به آرامی کار می کند، نباید بویی از باتری خود احساس کنید. با این حال، اگر اسید سولفوریک موجود در باتری بیش از حد گرم شود، به گاز هیدروژن تبدیل می شود که بوی تخم مرغ فاسد دارد.

اگر متوجه این موضوع شدید، باید سریعا ماشین خود را نزد مکانیک ببرید. باتری شما نه تنها در حال از بین رفتن است، بلکه در خطر انفجار و آسیب رساندن به هر کسی در نزدیکی ماشین است.

7. باتری شما متورم به نظر می رسد

باتری ها حاوی مواد خطرناکی مانند اسید سولفوریک هستند که معمولاً مشکلی ایجاد نمی کند. اگر بیش از حد گرم شود، بدنه باتری شما متورم می شود.

اگر هنگام بیرون زدن کاپوت متوجه این موضوع شدید، به آن دست نزنید و فوراً با کامیون یدک کش تماس بگیرید. سعی نکنید باتری را به تنهایی تعویض کنید، زیرا ممکن است باعث انفجار باتری شود. در حالی که باتری‌ها به راحتی قابل تعویض هستند و تقریباً همه می‌توانند این کار را انجام دهند، این یکی از نمونه‌هایی است که در آن بهتر است اجازه دهید افراد حرفه‌ای کار را به دست بگیرند.

8. باتری شما بیش از 3-5 سال عمر کرده است

عمر باتری‌های خودرو به طور متوسط ​​بین 3 تا 5 سال است، مگر اینکه لوازم الکتریکی اضافی مانند ساب ووفر، چراغ‌های کمکی یا سیستم‌های هشدار در اختیار داشته باشید. اگر می‌دانید آخرین بار چه زمانی باتری خودرو را تعویض کرده‌اید و عمر آن بیشتر از عمر آن بوده است، مطمئن باشید که باتری دلیل روشن نشدن خودروی شماست.

چگونه باتری ماشین خود را تست کنیم

اگر این علائم نشان می دهد که باتری ماشین مشکل دارد، اگر ابزار مولتی متر دارید، می توانید باتری خود را در خانه تست کنید.

دو روش برای تست باتری خودرو وجود دارد:

1. ولتاژ باتری را با مولتی متر خود تست کنید. ولتاژ باید حدود 12.6 ولت با موتور خاموش باشد. اگر اینطور نیست، باتری شما یا از بین رفته یا کم شارژ شده است.

2. اگر خوانش نرمال است، و برای بررسی بیشتر وقت دارید، می توانید باتری خود را جدا کرده و آن را به شارژر دیواری وصل کنید. پس از شارژ شدن، قبل از اینکه باتری را با مولتی متر تست کنید، بگذارید دو روز بماند. اگر شارژ کمتر از 12.6 باشد، در حال تلاش برای نگه داشتن شارژ و در حال خروج است. همچنین می توانید خودروی خود را برای بررسی بیشتر به تعمیرگاه خودرو ببرید.

یک تعمیرگاه خودرو تست های اضافی باتری را انجام می دهد، از جمله:

• اگر می توانید سطح مایع باتری را بررسی کنید – بیشتر باتری ها آب بندی هستند، به این معنی که سطح مایع قابل بررسی نیست.

• به دنبال خوردگی روی پایه های باتری هستید.
• اطمینان از محکم بودن همه کابل ها و سالم بودن سیم ها.

7 نشانه آلترناتور بد

 

اگر تحقیقات شما در مورد باتری خالی شد یا باتری شما نسبتاً نو است، وقت آن است که دینام را بررسی کنید. دینام معیوب مشکلات زیر را نشان می دهد.

1. ماشین شما با یک پرش روشن نمی شود یا استارت نمی خورد و مدت کوتاهی بعد از بین می رود

 

دینام وظیفه روشن نگه داشتن خودرو را پس از انجام کار اولیه باتری بر عهده دارد. اگر یک پرش کار نمی کند، یا اگر کار می کند اما ماشین ظرف 10 تا 15 دقیقه متوقف می شود، دینام دیگر نمی تواند کار خود را با اجرای برق یا شارژ مجدد باتری انجام دهد.

2. ماشین شما هنگام رانندگی می لرزد

یکی از وظایف دینام تامین برق مورد نیاز برای احتراق شمع ها است که وظیفه احتراق بنزینی را بر عهده دارد که انرژی لازم برای حرکت چرخ های خودرو را ایجاد می کند. هنگامی که شمع جرقه نمی زند، موتور دچار لکنت می شود و در حین رانندگی احساس لرزش ایجاد می کند.

3. نماد ولتاژ پایین خودروی شما روی داشبورد روشن است

مانند باتری شما، خودروهای جدیدتر با نماد ولتاژ پایین ممکن است هنگامی که با دینام خود مشکل دارید روشن شوند.

4. متوجه مشکلاتی در مورد سیستم الکتریکی خودرو خود، به خصوص رادیو و چراغ های داخلی و خارجی می شوید.

 

اگر سیستم الکتریکی خودروی شما در حال خراب شدن است، دینام شما ممکن است در حالت فریتز باشد. شما ممکن است متوجه یک یا همه موارد عجیب زیر شوید:

 چراغ های داخلی و بیرونی کم نورتر یا روشن تر از حد معمول هستند

 چراغ های بیرونی هر چه سریعتر بروید روشن تر می شوند
رادیو، به‌ویژه وقتی روی AM تنظیم شود، صدای ناله یا صدای ثابتی دارد یا حتی زمانی که در محدوده ایستگاه هستید، به داخل و خارج می‌شود.

5. موتور شما جیغ می کشد یا غر می زند، به خصوص زمانی که رادیو یا چراغ های جلو روشن هستند

صدای ناله یا غرغر از موتور، به خصوص هنگام راه اندازی سیستم های الکتریکی مانند رادیو یا چراغ های بیرونی، می تواند نشان دهنده وجود مشکل در دینام باشد. با این حال، هنگامی که این صدا را می شنوید، از یک متخصص برای بررسی آن استفاده کنید. ناله یا غرغر می‌تواند نشان‌دهنده مشکلات دیگری مانند فرسوده بودن تسمه سرپانتین یا اجزای بد دیگری مانند پمپ فرمان یا کمپرسور کولر باشد.

6. وقتی موتور روشن است بوی سوختن لاستیک یا سیم داغ می دهید

یک دینام بد گاهی اوقات باتری را بیش از حد شارژ می کند تا اینکه با هم شارژ نشود. در آن مثال، بوی سوختن لاستیک یا سیم داغ را حس خواهید کرد.

7. دینام شما 7-10 ساله است

دینام های امروزی معمولاً 7 تا 10 سال قبل از نیاز به تعویض دوام می آورند. اگر می‌دانید که دینام را در این مدت تعویض نکرده‌اید و برخی از علائم دیگر را نیز تجربه می‌کنید، قبل از اینکه ماشین شما شروع به توقف یا روشن نشدن کند، دینام خود را به صورت حرفه‌ای بررسی کنید.

چگونه دینام خود را آزمایش کنیم

اگر شما یک مبتدی هستید و می خواهید دینام خود را آزمایش کنید، به یک مولتی متر نیاز دارید.

1. ماشین را روشن کنید.

2. از مولتی متر برای بررسی ولتاژ ترمینال باتری استفاده کنید.

3. اگر ولتاژ 13-14.5 ولت باشد دینام به درستی باتری را شارژ می کند و دینام شما سالم است. اگر مقدار دیگری دریافت کردید، دینام باتری را بیش از حد یا کمتر شارژ می کند.

همچنین می توانید دینام را با روشن کردن چراغ های خودرو و داخل خودرو تست کنید. اگر هنگام روشن بودن وسیله نقلیه، چراغ‌ها به آرامی کم می‌شوند، دینام شما در انجام کار خود مشکل دارد و نیاز به تعویض دارد.

یک مکانیک حرفه ای می تواند دیودهای دینام را نیز بررسی کند که جریان متناوب موتور (AC) را به جریان مستقیم باتری (DC) تبدیل می کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا