سرویس سیالات گیربکس اتوماتیک

گیربکس اتوماتیک بعد از موتور به عنوان پیچیده ترین و پرهزینه ترین جزء مکانیکی ماشین شما در رتبه دوم قرار دارد. برای کارکرد صحیح، یک گیربکس اتوماتیک باید با مایع خاصی پر شود که در سطح دقیقی نگهداری می شود. مایعات گیربکس اتوماتیک اهداف زیادی را انجام می دهند. آنها نیرو را انتقال می دهند، سیستم های هیدرولیک را کار می کنند، روانکاری می کنند، مهر و موم ها را نرم نگه می دارند، از اجزای انتقال داخلی محافظت می کنند و به عنوان خنک کننده عمل می کنند. برای حفظ این قابلیت ها، سطح مایع گیربکس اتوماتیک باید به طور منظم بررسی شود و ممکن است نیاز به تعویض دوره ای مایع در فواصل زمانی توصیه شده توسط سازنده خودرو داشته باشد.
مایعات گیربکس اتوماتیک مدرن ترکیبات شیمیایی با دقت فرموله شده ای هستند و اغلب برای طرح های گیربکس خاص ساخته می شوند. در حالی که برخی از شرکت ها مایعات گیربکس “جهانی” را به بازار عرضه می کنند، اکثر سازندگان خودرو مشخصات اختصاصی برای مایعات مورد استفاده در گیربکس های اتوماتیک خود دارند. عدم استفاده از مایع مناسب می تواند بر کیفیت تعویض دنده تأثیر بگذارد، عمر گیربکس را کاهش دهد و ممکن است گارانتی خودرو شما را باطل کند. هنگام شارژ یا تعویض مایع گیربکس، مطمئن شوید که محصول مورد استفاده توسط تعمیرگاه خودرو، الزامات مندرج در دفترچه راهنمای مالک شما را برآورده می کند.

گیربکس های اتوماتیک در سال های اخیر به شگفتی های دقت و دوام تبدیل شده اند. بسیاری از خودروهای مدل آخر از مایعات گیربکس مصنوعی “طول عمر” استفاده می کنند و دارای گیربکس های مهر و موم شده بدون میله اندازه گیری برای بررسی سطح مایع هستند. تا زمانی که گیربکس نشتی نداشته باشد، مایع در سطح مناسب باقی می ماند. حتی برخی از اتومبیل‌های دارای نشانگر از مایعات «طول عمر» استفاده می‌کنند که یا هرگز نیاز به تعویض ندارند، یا فقط در فواصل زمانی طولانی که می‌تواند بیش از 100000 کیلومترباشد، تعویض می‌شوند.

سرویس سیالات گیربکس اتوماتیک
بررسی سطح مایع گیربکس

در خودروهایی که دارای نشانگر هستند، سطح مایع گیربکس اتوماتیک باید ماهانه با گیربکس در دمای کارکرد کامل و موتور در حالت آرام بررسی شود. برای گرم کردن کامل گیربکس معمولاً حدود 15 دقیقه رانندگی لازم است. می توانید سطح مایع را در شش مرحله آسان بررسی کنید:

1. وسیله نقلیه را روی یک سطح صاف متوقف کنید، ترمز دستی را فشار دهید و اجازه دهید موتور در دور آرام کار کند.

2. پدال ترمز را فشار دهید و انتخابگر دنده را در تمام موقعیت های دنده حرکت دهید و در هر موقعیت چند ثانیه مکث کنید. سپس، گیربکس را همانطور که در دفترچه راهنمای مالک مشخص شده است، در پارک یا خنثی قرار دهید.

3. کاپوت را باز کنید، میله گیربکس را پیدا کنید و با دقت آن را بردارید و مطمئن شوید که از گرم شدن یا متحرک بودن قطعات موتور جلوگیری کنید.

4. میله اندازه گیری را با دستمال تمیز کنید و علامت های سطح را در انتهای آن یادداشت کنید. برخی از میله های اندازه گیری یک علامت برای FULL و دیگری برای ADD دارند، برخی دارای سوراخ های کوچکی هستند که حداکثر و حداقل سطح روغن را نشان می دهد و برخی دارای علامت های متقاطع برای تعیین محدوده قابل قبول سیال هستند.

5. میله را به طور کامل در لوله خود قرار دهید، سپس آن را بردارید و سطح را بخوانید.

6. اگر سطح مایع در علامت ADD یا کمتر از آن است، به اندازه کافی مایع اضافه کنید تا سطح را به علامت FULL برسانید. زیادی پر نکنید. به طور معمول، فاصله بین علامت های ADD و FULL برابر با یک پینت مایع است.
هنگام بررسی سطح مایع، رنگ آن را نیز بررسی کنید. مایع گیربکس اتوماتیک جدید دارای رنگ قرمز یا صورتی است. مایعی که قرمز مایل به کهربایی تا قهوه‌ای متوسط ​​است مدتی است که استفاده می‌شود، اما تغییر رنگ از این نوع طبیعی است و دلیلی برای جایگزینی فوری مایع نیست. با این حال، رنگ قهوه ای تیره یا سیاه نشانه ای از تحلیل رفتن مایع است که نیاز به تغییر دارد. مایعاتی که ظاهر شیری دارند، یا بوی سوختگی دارند، نشان دهنده مشکلات جدی تری در انتقال است که نیاز به تشخیص در اسرع وقت توسط یک مکانیک خودرو واجد شرایط دارد.

تعویض روغن گیربکس

همانطور که قبلاً ذکر شد، بسیاری از خودروهای جدید هرگز نیازی به تعویض روغن گیربکس ندارند، یا تغییرات فقط در فواصل زمانی طولانی مورد نیاز است. با این حال، میلیون ها خودرو در جاده ها هنوز نیاز به تعویض منظم مایع گیربکس دارند. فواصل زمانی توصیه شده برای این سرویس بسته به برنامه تعمیر و نگهداری خودرو در کارخانه و اینکه آیا خودرو در سرویس های معمولی یا شدید استفاده می شود، متفاوت خواهد بود. در برخی موارد، گیربکس دارای فیلتری است که همزمان با سیال تعویض می شود. برای شناسایی فواصل زمانی مناسب با خودروی خود و نوع رانندگی خود با دفترچه راهنمای مالک خود مشورت کنید.

هنگام تعویض روغن گیربکس، مطمئن شوید که تعمیرگاه خودرو از مایع جایگزینی استفاده می کند که با مشخصات خودروساز مطابقت داشته باشد. همچنین بسیار مهم است که گیربکس بیش از حد پر نشود، زیرا باعث ایجاد کف مایع می شود که می تواند منجر به سایر مشکلات انتقال شود.

ما در مستر خودروبر طیف وسیعی از خدمات را ارائه می دهیم، از جمله:

  • یدک کشی انواع خودروهای سبک و سنگین
  • حمل خودرو به تعمیرگاه، محل دلخواه شما یا مراکز اسقاط خودرو
  • حمل و نقل خودروهای لوکس و کلاسیک با دقت و ظرافت خاص
  • ارائه خدمات در سراسر کشور به صورت شبانه روزی
  • مشاوره رایگان به مشتریان در زمینه انتخاب بهترین روش حمل خودرو
  • قیمت های مناسب و رقابتی
  • بیمه و ضمانت کامل برای کلیه خدمات

مستر خودروبر با سال ها تجربه و سابقه درخشان در زمینه یدک کشی و حمل خودرو، انتخابی مطمئن برای شماست.

همین الان با ما تماس بگیرید و از خدمات ما بهره مند شوید!

شماره یدک کش و خودروبر:۰۲۱۴۸۲۸۷۷۷۷

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا